با توجه به شرایط نابسامان بازارهای داخلی و سردرگمی کسب و کارها در بازاریابی لازم دیدیم تا در یادداشتی کوتاه بصورت مختصر استراتژی های بازاریابی را معرفی و در یادداشت های آتی به تبیین هرکدام می پردازیم.
- استراتژي بازاريابي يکپارچه (Integration Marketing)
بازاريابي يکپارچه عبارت است از ادغام، هم افزايي، همياري مجموعه عوامل ابزاري و رفتاري پراکنده در بازاريابي براي دستيابي به نتايج بيشتر و بهتر.
عوامل موثر در بازاريابي يکپارچه عبارتند از:
_ مديريت تعاملي
_ سيستم ارتباطات و اطلاعات
_ همبستگي در درون سازمان
- استراتژي بازاريابي شبکهاي (network Marketing)
بازاريابي شبکهاي عبارت است از شناخت، ايجاد، عضويت و تقويت انواع شبکهها براي استفاده از انواع مزيتهاي خود به منظور گسترش فرصتها، پاسخگويي به انتظارات و بهبود دستاوردها.
عوامل موثر اين استراتژي عبارتند از:
_ مديريت شبکه
_ همکاري و سازگاري
_ هماهنگي گروهي
_ فرهنگ شبکه
3-استراتژي بازاريابي گذار (Transition Marketing)
بازاريابي گذار، مديريت تغيير و تحول براي گذار از بازاريابي جاري و موجود به بازاريابي آينده و مطلوب جهت ماندگاري در صحنه رقابت تعريف مي شود.
عوامل زير بر استراتژي بازاريابي گذار موثر هستند:
آشنايي با مديريت تحول
آشنايي با مميزي
- استراتژي بازاريابي اکتشافي (Exploration Marketing)
استراتژي بازاريابي اکتشافي عبارت است از تلاش و کنکاش براي کشف، ايجاد و عرضه ارزش از طريق ارتباط با بازار و مشتريان، شناخت تقاضاي پنهان و ارزش از ديد مشتريان.
عوامل موثر استراتژي بازاريابي اکتشافي:
_ مديريت ارتباط با مشتري
_ مديريت تحقيق و توسعه
_ شم و شهود
_ تصورات و خيال پردازي
_ ايده زايي
- استراتژي بازاريابي احيائي (Regeneration Marketing)
بازاريابي احيائي اصلاح و احياي فرايندها
- استراتژي بازاريابي سرآمد (Excellence Marketing)
بازاريابي سرآمد عبارت است از دستيابي به کمال بهرهوري بازاريابي از طريق بازاريابي انسان مدار و بازاريابي همگاني جهت دستيابي به شايستگيهاي جهاني.
استراتژي هاي بازاريابي سرآمد عبارتند از:
_ استراتژي انسان مدار
_ استراتژي همگاني
_ استراتژي ثمربخش
_ استراتژي بينظير
- استراتژي بازاريابي بدون مرز (Non-Border Marketing)
بازاريابي بدون مرز انجام فعاليتهاي بازاريابي با حذف مرزهاي زمان، مکان، محصول و بازار و بازاريابي جهاني را دربرمي گيرد.
استراتژي هاي بازاريابي بدون مرز عبارتند از:
_ استراتژي بازاريابي صادرات
_ استراتژي بازاريابي بين المللي
_ استراتژي بازاريابي بومي- جهاني
_ استراتژي بازاريابي جهاني
- استراتژي بازاريابي ابراز شده (Tailored Marketing)
بازاريابي ابراز شده هم عبارت است از حساس بودن در آمادگي و واکنش سريع. استراتژي هاي بازاريابي ابراز شده به شرح زير است:
_ استراتژي بازاريابي معکوس
_ استراتژي بازاريابي بلادرنگ
ثبت ديدگاه