نگاهی به برنامه HACCP افشره‌ها (۲)

//نگاهی به برنامه HACCP افشره‌ها (۲)

نگاهی به برنامه HACCP افشره‌ها (۲)

  • قوانین هفت‌گانه اجرای صحیح HACCP

قانون اول: تجزیه و تحلیل خطرات – خطرات بالقوه‌ای که باید در فراوری و بسته‌بندی آبمیوه مورد توجه قرار گیرد، توسط راهنمای خطرات و کنترل‌های FDA بصورت کلی بیان شده است.

قانون ۲: تشخیص نقاط کنترل بحرانی – نقاط CCP‌ نقاطی هستند که در صورت کنترل نکردن در فراوری و تولید یک محصول غذایی، خطرات مهمی محصول نهایی را تهدید می‌کند. عموما مراحل گرمایی فراوری در تغلیظ یا پاستوریزاسیون نقاط کلیدی CCP در یک طرح فراوری/ بسته‌بندی آبمیوه‌ها هستند.

قانون ۳: شناسایی حد یا حدود بحرانی برای هر ccp ‌. در مورد هر ccp باید طوری رفتار شود که کنترل خطرات موجود به طور کامل و به صورت مناسب تضمین شود.

قانون۴ : ایجاد سیستم‌هایی برای مونتیورینگ هر ccp‌- مونتیورینگ شامل موارد زیر است: اینکه چطور ccp‌ها ارزیابی می‌شوند، اجرای اعمال کنترلی در ورودیهای زمانی مناسب، تشخیص اینکه چه قسمتی اعمال مربوطه را کنترل می‌کند و در نهایت نگه‌داری و ضبط کامل این اعمال انجام شده.

قانون ۵: اجرای اعمال اصلاحی – که می‌تواند شامل اعمال زیر باشد. انجام دوباره اعمال اجرایی روی محصول، تبدیل محصول، به یک فراورده غیر غذایی یا تخریب محصول اعمال اصلاحی می‌تواند به صورت کوتاه مدت و یا بلند مدت انجام شود و نیز مستندات باید حفظ شوند

قانون۶: اجرای مراحل تاییدیه‌- مراحل تاییدیه بدین منظور به کار می‌روند که بدانیم سیستم به صورت درست و مناسب در حال فعالیت است و مراحل کلی و عمومی موجود در طرح HACCP به طور کامل در حال ردیابی است.

قانون‌۷: حفظ و نگه‌داری شواهد و مستندات – که این مورد شامل ضبط تمامی قسمتهای مختلف طرح HACCP است. هم‌چنین سایر موارد نظیر: طی مراحل لگاریتمی، پاکیزه‌سازی‌و میکروب‌زدایی، موافقت‌ ‌نامه‌های تامین‌کننده و اسناد مختلف نیز باید به طور کامل ضبط و نگه‌داری شوند. شواهد و ضوابط الکترونیکی اگر برابر با قوانین و نیازهای الکترونیکی FDA باشند، قابل قبول هستند.

  • اعتبار طرح HACCP

هر طرح اجراییHACCP در مورد فراوری آبمیوه‌‌ها باید حداقل یک بار طی ۱۲ ماه تایید شود. هم‌چنین طرح مورد استفاده باید حداقل سالی یک بار مورد تایید واقع شود و نیز زمانی که تغییراتی در هر یک از مراحل و یا محصول نهایی تولیدی اعمال شود، ممکن است تاثیر برخطرات احتمالی ایجاد شده و یا خود طرح HACCP بگذارد که باید طرح مجددا طبق موارد اصلاحی جدید مورد ارزیابی قرار گیرد.

  • نیاز ۵ لگاریتمی

علاوه بر فراوری آبمیوه تحت یک طرح HACCP ، پردازشگرها و ماشین‌آلات باید متضمن این مطلب باشند که آلودگی میکروارگانیسم‌های وابسته به آبمیوه در محصول‌ نهایی تولید شده به میران ۹۹۹/۹۹ درصد کاهش یابد که این مورد را به نام چرخه ۵ لگاریتمی و یا کاهش آلودگی ۱۰۰ هزار مرتبه‌ای هم می‌شناسند. این عمل باید در همان هنگام پرشدن آبمیوه‌ها در قوطی یا هنگام بسته‌بندی آنها صورت گیرد. این کاهش بار میکروبی و چرخه‌ی ۵ لگاریتمی عموما توسط پاستوریزاسیون آبمیوه‌ها به طور کامل انجام می‌گیرد. اگر چه سایر روش‌ها نیز نظیر استفاده از اشعه‌ی ماوراء‌بنفش در چرخه‌ی تولید آب سیب باعث کاهش بارآلودگی می‌شود.

  • سایر فعالیت‌ها

ماشین‌آلات فراوری و بسته‌بندی آبمیوه‌ها مراحل HACCP را همانطور که در قوانین بیان شده، اجرا می‌کنند. البته همانطور که اطلاعات و تحقیقات در زمینه‌های مختلف فزونی می‌یابد، بهبود مراحل HACCP آبمیوه‌ها نیز ادامه دارد.به عنوان نمونه؛ بعد از آنکه قوانین مربوط به HACCP آبمیوه‌ها تدوین شد، شواهدی مربوط به این‌که دقت کافی در مورد حمل و نقل عمده کنسانتره‌های تغلیظ شده آبمیوه‌ها برای مخلوط کردن بیشتر آنها که یک امر معمولی در این صنعت محسوب می‌شود، صورت نگرفته به دست آمد که خلاء ایجاد شده پس از قوانین اصلاحی بعدی از بین رفت.

مشاوره با مدیفا

گروه تخصصی مشاوره مدیریت مدیفا

توسط |2018-03-05T10:56:15+03:30مارس 5th, 2018|مدیریت|بدون ديدگاه

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دسته بندی مطالب

برچسب های سایت

erp استراتژی استراتژی بازاریابی بازاریابی برندینگ، بازاریابی، مدیریت، رفتار مشتری، رفتار شناسی حسابداری، مشاوره مالی، راه اندازی کسب و کار صادرات، بازرگانی قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره بازاریابی مشاوره بازرگانی مشاوره سرمایه گذاری، مشاوره بازرگانی، مشاوره کسب و کار مشاوره مالی، حسابداری مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت، آینده پژوهی، آینده نگری، برنامه ریزی مشاوره مدیریت، استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره مدیریت، بازاریابی، تبلیغات، مدیفا مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، خلاقیت، فروش، مدیریت مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره مدیریت، بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیریت فردا، مدیفا، رفتارشناسی، خدمات پس از فروش، وفادارسازی مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیفا، مدیریت فردا مشاوره مدیریت، مشاوره بازاریابی، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، استراتژی بازار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، بازاریابی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی، روانشناسی تجاری، استخدام، منابع انسانی، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره کسب و کار مشاوره کسب و کار،modifi مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مشاوره مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار،بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت، مشاوره بازرگانی، مشاوره بازاریابی منابع انسانی، استراتژی منابع انسانی، استخدام، رفتار سازمانی