یکی از عوامل اصلی در موفقیت یک بنگاه اقتصادی، ایجاد مزیتهای نسبی و استفاده صحیح از آنها در امر تولید و ارائه محصول میباشد. به عبارت دیگر، برتری نسبت به سایر رقبا در بازار، از مزیتهای نسبی سرچشمه خواهد گرفت. در هر صنعت، مزایای نسبی خاص آن صنعت قابل یافت و تعریف میباشد؛ اما برخی از مزایا در تمامی بنگاههای اقتصادی قابل ایجاد میباشند.
مزیتهای نسبی در عوامل متعددی تأثیرگذارند که کاهنده های هزینه از مهمترین آنهاست. به بیان دیگر، المانهایی در صنایع وجود دارند که با کنترل و مدیریت صحیح آنها میتوان هزینه ها را کاهش داده و مزیت نسبی در حوزه قیمت، برای محصولات ایجاد نمود.
همانطور که گفته شد، کنترل هزینه تأمین مواد اولیه بر مزیت نسبی قیمتی محصول اثرگذار میباشد. بعنوان مثال در کشوری مثل چین سعی شده است تا صنایع بزرگ در بنادر اصلی کشور ایجاد شوند. حالا کارخانه ای که در اطراف تهران واقع شده است را با کارخانه ای که در بنادر چین قرار دارد، مقایسه نمایید. با فرض اینکه هر دو کارخانه مواد اولیه را از یک مبدأ و با قیمت یکسانی تأمین کرده باشند، هزینه ی مضاعف کارخانه ایرانی در انتقال مواد اولیه از بندرعباس تا تهران باعث خواهد شد تا هزینه تمام شده مواد اولیه برای کارخانه ایرانی بیشتر شده و در نتیجه شرکت چینی پیش فرض، مزیت نسبی در قیمت خواهد داشت.
همچنین هزینه تولید از موارد مهم در خصوص مزیت نسبی قیمتی میباشد. از آنجایی که هزینه جهانی انرژی هر روز افزایش می باید، لذا کاهش انرژی مصرفی در واحد تولیدی، باعث کاهش مؤثر هزینه ها خواهد شد. یکی از مواردی که باعث اتلاف انرژی در کارخانجات ایرانی میشود، هدر رفت انرژی مصرف شده در خصوص تأمین هوا با دمای مناسب در محیط کارخانه میباشد. از موارد اتلاف انرژی در تأمین دمای محیط سوله هاست. استفاده از سوله هایی که سقف های بلند و ناکارآمد دارند باعث میشود تا انرژی بسیاری صرف گرم یا خنک کردن فضای بالا و بلا استفاده تا سقف سوله ها شود. درحالیکه میتوان با استفاده از سازههایی با سقف کوتاهتر از این اتلاف جلوگیری نمود.
نمونه های بسیاری از این دست موارد که در هزینه تمام شده اثرگذار هستند را میتوان در صنایع و بنگاههای اقتصادی یافت. هرچند که در کوتاه مدت نمیتوان برخی از آنها را برطرف نمود اما بسیاری از المانهای ایجاد کننده مزیت نسبی را میتوان در کوتاه مدت بهبود بخشید. نگاه از بیرون و بدون محدودیت کمک خواهد نمود تا عوامل مؤثر شناخته شده و در گام بعد مزیت نسبی در تقابل با رقبای داخلی و خارجی برای محصول ایجاد شود. باید به یاد داشت که مزیت محصول، موفقیت تولید را به همراه خواهد داشت.
ثبت ديدگاه