مزیت نسبی قیمتی

//مزیت نسبی قیمتی

مزیت نسبی قیمتی

یکی از عوامل اصلی در موفقیت یک بنگاه اقتصادی، ایجاد مزیت­های نسبی و استفاده صحیح از آنها در امر تولید و ارائه محصول می­باشد. به عبارت دیگر، برتری نسبت به سایر رقبا در بازار، از مزیت­های نسبی سرچشمه خواهد گرفت. در هر صنعت، مزایای نسبی خاص آن صنعت قابل یافت و تعریف می­باشد؛ اما برخی از مزایا در تمامی بنگاه­های اقتصادی قابل ایجاد می­باشند.

مزیت­های نسبی در عوامل متعددی تأثیرگذارند که کاهنده ­های هزینه از مهمترین آنهاست. به بیان دیگر، المان­هایی در صنایع وجود دارند که با کنترل و مدیریت صحیح آنها می­توان هزینه­ ها را کاهش داده و مزیت نسبی در حوزه قیمت، برای محصولات ایجاد نمود.

همانطور که گفته شد، کنترل هزینه تأمین مواد اولیه بر مزیت نسبی قیمتی محصول اثرگذار می­باشد. بعنوان مثال در کشوری مثل چین سعی شده است تا صنایع بزرگ در بنادر اصلی کشور ایجاد شوند. حالا کارخانه ­ای که در اطراف تهران واقع شده است را با کارخانه­ ای که در بنادر چین قرار دارد، مقایسه نمایید. با فرض اینکه هر دو کارخانه مواد اولیه را از یک مبدأ و با قیمت یکسانی تأمین کرده باشند، هزینه­ ی مضاعف کارخانه ایرانی در انتقال مواد اولیه از بندرعباس تا تهران باعث خواهد شد تا هزینه تمام شده مواد اولیه برای کارخانه ایرانی بیشتر شده و در نتیجه شرکت چینی پیش فرض، مزیت نسبی در قیمت خواهد داشت.

همچنین هزینه تولید از موارد مهم در خصوص مزیت نسبی قیمتی می­باشد. از آنجایی که هزینه جهانی انرژی هر روز افزایش می­ باید، لذا کاهش انرژی مصرفی در واحد تولیدی، باعث کاهش مؤثر هزینه ها خواهد شد. یکی از مواردی که باعث اتلاف انرژی در کارخانجات ایرانی می­شود، هدر رفت انرژی مصرف شده در خصوص تأمین هوا با دمای مناسب در محیط کارخانه می­باشد. از موارد اتلاف انرژی در تأمین دمای محیط سوله ­هاست. استفاده از سوله ­هایی که سقف های بلند و ناکارآمد دارند باعث می­شود تا انرژی بسیاری صرف گرم یا خنک کردن فضای بالا و بلا استفاده تا سقف سوله­ ها شود. درحالیکه می­توان با استفاده از سازه­هایی با سقف کوتاه­تر از این اتلاف جلوگیری نمود.

نمونه ­های بسیاری از این دست موارد که در هزینه تمام شده اثرگذار هستند را می­توان در صنایع و بنگاه­های اقتصادی یافت. هرچند که در کوتاه مدت نمی­توان برخی از آنها را برطرف نمود اما بسیاری از المان­های ایجاد کننده مزیت نسبی را می­توان در کوتاه مدت بهبود بخشید. نگاه از بیرون و بدون محدودیت کمک خواهد نمود تا عوامل مؤثر شناخته شده و در گام بعد مزیت نسبی در تقابل با رقبای داخلی و خارجی برای محصول ایجاد شود. باید به یاد داشت که مزیت محصول، موفقیت تولید را به همراه خواهد داشت.

مشاوره با مدیفا

گروه تخصصی مشاوره مدیریت مدیفا

توسط |2019-12-28T18:28:02+03:30دسامبر 28th, 2019|مدیریت|بدون ديدگاه

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دسته بندی مطالب

برچسب های سایت

erp استراتژی استراتژی بازاریابی بازاریابی برندینگ، بازاریابی، مدیریت، رفتار مشتری، رفتار شناسی حسابداری، مشاوره مالی، راه اندازی کسب و کار صادرات، بازرگانی قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره بازاریابی مشاوره بازرگانی مشاوره سرمایه گذاری، مشاوره بازرگانی، مشاوره کسب و کار مشاوره مالی، حسابداری مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت، آینده پژوهی، آینده نگری، برنامه ریزی مشاوره مدیریت، استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره مدیریت، بازاریابی، تبلیغات، مدیفا مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، خلاقیت، فروش، مدیریت مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره مدیریت، بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیریت فردا، مدیفا، رفتارشناسی، خدمات پس از فروش، وفادارسازی مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیفا، مدیریت فردا مشاوره مدیریت، مشاوره بازاریابی، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، استراتژی بازار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، بازاریابی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی، روانشناسی تجاری، استخدام، منابع انسانی، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره کسب و کار مشاوره کسب و کار،modifi مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مشاوره مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار،بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت، مشاوره بازرگانی، مشاوره بازاریابی منابع انسانی، استراتژی منابع انسانی، استخدام، رفتار سازمانی