مدیریت زمان

//مدیریت زمان

مدیریت زمان

زمان هر فردی در روزمره، ثابت است. ۲۴ ساعت فرصت هر فردی در یک روز است. اما فردی را دیده اید که از این فرصت به گونه ای استفاده می کند که انگار یک شبانه روز برایش ۱۰۰ ساعت است و حتما شخصی را نیز دیده اید که به گونه ای از این مدت استفاده می کند که انگار یک ساعت بیشتر نیست.

تفاوت این دو فرد در کارایی آنها می باشد. چگونه می توانید کارایی خود را افزایش داده و از این فرصت، بهینه تر استفاده نمایید؟

در این نوشتار تلاش می شود تا راهکارهای افزایش کارایی در عملکرد بررسی شود. استفاده از این راهکارها و افزایش کارایی، می تواند شما را در سال جدید به فرد موفقی تبدیل نماید.

برای هر روزتان برنامه ریزی خاص همان روز را انجام دهید. این برنامه ریزی را در پایان روز قبل انجام دهید. برنامه ریزی را بصورتی انجام دهید که قابلیت اجرا داشته باشد و کارهای انرژی بخش با کارهای سخت و انرژی بر ترکیب شده باشند. با این شیوه اگر یک فعالیت، انرژی شما را تحلیل داد؛ فعالیت بعدی انرژی شما را بازیابی می کند و برای فعالیت های بعدی آماده خواهید شد.

کارها را با هم انجام ندهید. براساس برنامه ریزی انجام شده عمل کنید و عجله در انجام کارها با یکدیگر نداشته باشید. انجام همزمان چند کار مغز را خسته می کند و استرس را افزایش می دهد. اینگونه کارایی شما کاهش پیدا می کند.

با ساعت رقابت کنید. اگر فعالیتی را قبلا در یک ساعت انجام می دادید تلاش کنید تا امروز آن کار را در ۵۰ دقیقه انجام دهید. دقت کنید که این سرعت در عملکرد نباید از کیفیت عملکرد شما بکاهد. این ۱۰ دقیقه ها در طول یک روز کاری می تواند برای شما ساعت هایی را اضافه از بیست و چهار ساعت به ارمغان بیاورد.

کمتر خبر بخوانید. جز در مواردی که شغل شما ایجاب می کند، سعی کنید کمتر پیگیر اخبار روز باشید. این خبرها اصولا منفی هستند و می توانند به افسردگی و استرس شما منجر شوند و یا حتی اگر مثبت هم باشند تاثیری در روند فعالیت شما ندارند. مغز نیز همچون دیگر اعضای بدن خسته می شود. بنابراین انرژی آن را برای انجام کارهای مهم خود نگه دارید. اگر صبح خود را با اخبار آغاز کنید، نمی توانید تا آخر روز پر انرژی و مفید باشید. در عوض، شب ها در خانه فقط سرتیتر اخبار را مطالعه کنید.

همراه داشتن دفتر یادداشت نیز به کارایی شما کمک خواهد نمود. اینکه همه چیز را در مغز خود ذخیره کنید باعث کاهش کارایی مغز می شود. بنابراین بهتر است کارهای خود را در دفتری یادداشت کنید و ذهن خود را از کشیدن بار سنگین انواع مسایل راحت کنید. رها کردن حافظه از انواع مسایل باعث افزایش قدرت تمرکز شما می شود. دفترچه یادداشت کاغذی این مزیت را به انواع الکترونیک دارد که هرگز ناخواسته پاک نمی شود.

در سکوت کار نکنید. سکوت کامل خواب آلودگی به همراه خواهد داشت. در محیطی که دیگران کار می کنند و فعال هستند فعالیت کنید. اینگونه می توانید رقابتی ناپیدا با سایرین در سرعت عملکرد داشته باشید. از سویی صدای آهنگی با صدای نچندان بلند می تواند مغز شما را متمرکز نماید. دقت کنید که این موارد ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.

میوه بخورید. میوه ها می توانند شما را شاداب کنند. علی الخصوص میوه های دارای آنتی اکسیدان مغز را فعال کرده و خستگی را کاهش می دهند. قند طبیعی موجود در میوه ها نیز کارایی شما را بالا خواهد برد.

به دکوراسیون محیط فعالیت خود دقت کنید. محیط می بایست انرژی بخش باشد و شما را خسته نکند. صندلی ها و مبل ها و میزها را گران قیمت انتخاب نکنید بلکه راحت انتخاب کنید. رنگ محیز نیز نباید چشم و ذهن شما را خسته کند. از سویی دسترسی آسان به امکانات مورد نیازتان را فراموش نکنید.

انجام بازی های فکری را در برنامه ی خود قرار دهید. مغز نیز همچون دیگر اندام بدن به ورزش نیاز دارد. برای افزایش انرژی و کارایی مغز می توانید بازی های فکری که به تمرکز و دقت بالایی نیاز دارند، انجام دهید. به طور مثال، می توانید روز خود را با حل جدول یا سودوکو آغاز کنید. البته خیلی زیاد هم از مغز خود کار نکشید تا انرژی لازم برای انجام کارهای روزانه را نیز داشته باشد.

سوال دیگری که مطرح است، چگونگی افزایش کارایی در پرسنل سازمان است. اولین نکته در خصوص افزایش کارایی پرسنل سازمان، بالا بودن انرژی و کارایی مدیریت سازمان است. مدیری که خمودگی در او دیده شود. نمی تواند سازمان خود را شاداب و کارا نماید.

کارمندتان را خوب بشناسید. می دانید که انگیزه ی کارمندان با هم متفاوت است. برای همین است که درک انگیزه کارمند به شما کمک می کند یک سیستم حمایتی و انگیزشی را در محل کار بسازید که به کارمند این احساس را بدهد که به احساسات و شرایط او حقیقتا توجه می شود.

نظرها را کامل بشنوید و تصمیم بگیرید. وقتی برای گوش دادن به نظرات کارمندانتان وقت می گذارید، احساس عجیبی را در قلب شان بوجود می آورید. وقتی او احساس کند که وقت با ارزشتان را به او داده اید و برای نظرش احترام قائل شده اید هم خودآگاه و هم ناخوداگاه در او احساس قدردانی و انگیزه بیشتری شکل می گیرد. هرچه بیشتر صدایشان را بشنوید، آنها هم بیشتر برای کسب و کار و شرکت شما دلسوزی می کنند.

با علاقه به سوالات جواب بدهید. خیلی اوقات کارمند ترجیح می دهد کاری را خودش اشتباه انجام دهد تا اینکه از شما سوال کند. به دلایل زیادی مثل ترس و خجالت و یا اینکه نخواهد با اعتراف به ندانستن احساس ضعفی از خود نشان بدهد. اینجا دیگر هنر مدیریت شماست که او و همه کارمندان را مدام تشویق به سوال کردن کنید و این تصور منفی را در ذهن آنها از بین ببرید.

هیچ چیز برای یک کارمند بدتر از این نیست که کارش را به درستی نداند. شاید در نگاه اول عجیب و بعید به نظر برسد اما این اتفاقی است که زیاد در شرکت ها می افتد. مشکلی که وقتی دچارش می شوید، گیج و خسته می شوید. یک کارمند خوب با راندمان کار بالا، یعنی کسی که دقیقا می داند چه کاری روی دوشش گذاشته شده و در نهایت از او انتظار می رود. برای همین است که آموزش از روزهای اول می بایست شروع شود و تا زمانی که کارمند در سازمان حضور دارد، می بایست ادامه یابد.

در آخر فراموش نکنید که اگر کارایی کارمند خود را می خواهید، شما باید توجه کنید که وی در کنار کار، خانواده نیز دارد. سعی کنید شرایط خاص احتمالی او را درک کنید و به وی در این موارد نیز یاری رسانید. اینگونه علاوه بر حس خوبی که خود به دست خواهید آورد، قدردانی پرسنل خود را با انجام بهترین کیفیت خدمت، بدست می آورید.

مصطفی هورفر

مشاوره با مدیفا
گروه تخصصی مشاوره مدیریت فردای ایرانیان

توسط |2017-09-02T23:12:43+04:30سپتامبر 2nd, 2017|مدیریت|بدون ديدگاه

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دسته بندی مطالب

برچسب های سایت

erp استراتژی استراتژی بازاریابی بازاریابی برندینگ، بازاریابی، مدیریت، رفتار مشتری، رفتار شناسی حسابداری، مشاوره مالی، راه اندازی کسب و کار صادرات، بازرگانی قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره بازاریابی مشاوره بازرگانی مشاوره سرمایه گذاری، مشاوره بازرگانی، مشاوره کسب و کار مشاوره مالی، حسابداری مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت، آینده پژوهی، آینده نگری، برنامه ریزی مشاوره مدیریت، استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره مدیریت، بازاریابی، تبلیغات، مدیفا مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، خلاقیت، فروش، مدیریت مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره مدیریت، بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیریت فردا، مدیفا، رفتارشناسی، خدمات پس از فروش، وفادارسازی مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیفا، مدیریت فردا مشاوره مدیریت، مشاوره بازاریابی، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، استراتژی بازار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، بازاریابی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی، روانشناسی تجاری، استخدام، منابع انسانی، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره کسب و کار مشاوره کسب و کار،modifi مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مشاوره مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار،بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت، مشاوره بازرگانی، مشاوره بازاریابی منابع انسانی، استراتژی منابع انسانی، استخدام، رفتار سازمانی