مالیات بر ارزش افزوده

//مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده هرچند که بیش از یک دهه است در ایران اجرایی شده است اما هنوز به خوبی شناخته نشده و در موارد بسیاری مؤدی مالیاتی را دچار مشکل و سردرگمی می سازد. قوانین این نوع مالیات تقریبا هرساله تغییراتی را داشته است و هنوز نیز نیازمند تکمیل شدن می باشد اما از آنجایی که خصوصیات کلی این قانون و از آن جمله نحوه ی ثبت نام و تنظیم صورتحساب و پرداخت ها که روش های اجرایی این قانون توسط بنگاه ها می باشد؛ بدون تغییر عمده ای باقی خواهد ماند و همین موارد برای بسیاری از مؤدیان ناشناخته می باشد لذا در این نوشتار به مرور آن ها پرداخته خواهد شد.

با توجه به قوانین، کلیه ی بنگاه های فعال در حوزه ی لوستر، موظف به اعمال مالیات بر ارزش فزوده می باشند و لذا از پرداختن به مواد مرتبط با مشمولین و عدم مشمولین خودداری می شود.

قانون گذار در ماده ی ۱۸ قانون مالیات بر ارزش افـزوده اعلام می دارد که: مؤدیان مکلفند بـه ترتیبـی کـه سـازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می نماید، نسبت به ارائه اطلاعات درخواستی سازمان مـذکور و تکمیل فر مهای مربوطه اقدام و ثبت نام نمایند.

الزام به ثبت نام و تکمیل فرم های مربوطه در ماده ی ۲۲ از این قانون مورد تاکید واقع شده و واجدین شرایطی که به این موضوع اهتمام نورزند، علاوه بر پرداخت اصل مالیات، موظف به پرداخت جرائمی نیز می باشند.

در قدم اول می بایست پیش ثبت نام بصورت الکترونیکی انجام گیرد. برای این موضوع باید به سایت www.evat.ir مراجعه نموده و فرم های قرار گرفته در قسمت پیش ثبت نام را تکمیل کرد. در نهایت کد رهگیری عملیات انجام شده ارائه می گردد که می بایست این کد را تا زمان دریافت دعوت نامه ی ثبت نام از طریق پست نگهداری نمود.

دعوتنامه ی ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده یک هفته تا ده روز پس از پیش ثبت نام به آدرس درج شده در فرم ها ارسال می گردد. این دعوت نامه در واقع حاوی نام کاربری و رمز عبور مورد نیاز مؤدیان برای ورود به پنل مالیات بر ارزش افزوده می باشد. اگر این دعوت نامه به هردلیلی به دست مؤدی نرسد؛ نماینده ی مؤدی می تواند با معرفی نامه ی رسمی و کدرهگیری به مراکز خدمات مالیات بر ارزش افزوده مراجعه و بسته ی حاوی رمز را دریافت کنند.

ثبت نام نهایی در سایت www.evat.ir انجام می گیرد و اطلاعات تکمیلی مؤدی از جمله مشخصات اصلی، مشخصات تجاری، مشخصات شعب و نمایندگی ها یا فروشگاه ها و همچنین مشخصات شرکا و فعالیت های تجاری دریافت می شود. از دیگر مواردی که دریافت می گردد، اطلاعات مربوط به پرونده ی مالیات بر درآمد و نحوه ی نگهداری عملیات مالی می باشد.

مؤدیانی که مراحل ده گانه فوق را تکمیل و ارسال نهایی اطلاعات ثبـت نـام را انجـام می دهند، بایستی گزارش نهایی دو صـفحه ای سیسـتم کـه حـا وی تمـامی اطلاعـات ارسـالی می باشد را چاپ و تمامی صفحات را مهر و امضاء نموده و به همراه تصـویر مـدارک مـورد نیاز ذیل توسط پست پیشتاز دو قبضه به نشـانی اداره کل امور مالیاتی مربوط به خود ارسال نمایند.

مدارک مورد نیاز برای ارسال به شرح زیر می باشد:

· مدارک مورد نیاز ثبت نام اشخاص حقیقی

۱٫ تصــویر گــواهی ثبــت نــام ســازمان امــور مالیــاتی؛

۲٫ تصویر جواز کسب/ مجوز فعالیت؛

۳٫ تصویر شناسنامه و تصویر پشت و روی کارت شناسایی ملی؛

۴٫ تصویر آخرین قبض تلفن محل فعالیت؛

۵٫ تصویر کارت بازرگانی شخص حقیقی (در صورت وجود)؛

۶٫ تصویر گواهی یا وکالت نامه نماینده قانونی (در صورت وجود).

· مدارک مورد نیاز ثبت نام اشخاص حقوقی

۱٫ تصویر گواهی شماره شناسایی ملی اشخاص حقوقی (در صورت اخذ)؛

۲٫ تصویر آگهی ثبت روزنامه رسمی؛

۳٫ تصویر آگهی آخرین تغییرات روزنامه رسمی؛

۴٫ تصویر آخرین قبض تلفن محل فعالیت؛

۵٫ تصویر گواهی ثبت نام سازمان امور مالیاتی (شماره اقتصادی جدید)؛

۶٫ تصویر کارت بازرگانی شخص حقوقی(در صورت وجود)؛

۷٫ تصویر پروانه / مجوز فعالیت؛

۸٫ تصویر گواهی یا وکالت نامه نماینده قانونی (در صورت وجود).

موضوع بعدی در خصوص قانون مالیات بر ارزش افزوده، نحوه ی صدور صورتحساب و اطلاعات لازم جهت درج در صورتحساب ها می باشد.

طبق مواد (۱۹) و (۴۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده مودیان مکلفند در قبال عرضه کالا یا خدمات موضوع این قانون، صورتحسابی با رعایت قانون نظام صنفی و حاوی مشخصات متعـاملین و مورد معامله به ترتیبی که توسط سازمان امور مالیـاتی کشـور تعیـین و اعـلام مـی شـود، صـادر و مالیات و عوارض متعلق را در ستون جداگانه ای درج و وصول نماینـد . در مـواردی کـه از ماشـین های فروش استفاده می گردد، نوار ماشین جایگزین صورتحساب خواهد شد.

همچنین بر اساس تبصره ماده ۱۹ و بند ۲و۳و۴ ماده ۲۲ قانون، در صـورت عدم صدور صورتحساب علاوه بر جرائم موضوع تبصـره مـاده ۱۹ ایـن قـانون، معـادل یـک برابـر مالیات و عوارض ارزش افزوده متعلق، عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب معادل یـک برابـر مـا بـه التفـاوت مالیـات و عـوارض ارزش افـزوده متعلـق و نیـز عـدم درج و تکمیـل اطلاعـات صورتحساب طبق نمونه اعلام شـده معـادل بیسـت و پـنج درصـد (۲۵%) مالیـات و عـوارض ارزش افزوده متعلق حسب مورد علاوه بر پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده متعلق، مشمول جریمه خواهد شد.

از سوی دیگر، کلیه ی کالاها و خدماتی که بدون صدور صورتحساب و رعایت مفاد این دستورالعمل و همچنین سایر مقررات قانون مذکور عرضه گردند، قاچاق محسوب و مشمول قوانین و مقررات مربوط به قاچاق خواهند بود. که با توجه به برخوردهای جدی اخیر در خصوص مبارزه با کالای قاچاق، اهمیت صورتحساب دقیق، اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد. اما این صورتحساب چگونه می بایست تنظیم شود؟

شکل، اندازه و فرم صورتحساب ها با یکدیگر متفاوت بوده و در این خصوص قانون گذار ورود ننموده است؛ اما اطلاعات مندرج در صورتحساب ها را به شرح زیر اعلان می نماید:

– تاریخ صدور صورتحساب

– شماره سریال چاپی (حتی در صورتحساب های دستی نیز می بایست سریال چاپ شده و پی در پی باشند.)

– نام یا عنوان فروشنده و خریدار

– شماره اقتصادی دوازده رقمی فروشنده و خریدار

– شماره ملی فروشنده و خریدار (مرتبط با اشخاص حقیقی)

– نشانی و کد پستی ۱۰ رقمی فروشنده فروشنده و خریدار

– کد کالا و شرح کامل کالا و یا خدمات

– مقدار یا تعداد و واحد اندازه گیری

– مبلغ واحد و مبلغ کل (در خصوص خدمات مبلغ واحد نیاز نیست.)

– تخفیفات احتمالی (در صورتی که صورتحساب دارای چند ردیف کالا باشد، می بایست تخفیف هر ردیف کالا در همان ردیف مشخص گردد.)

– مبلغ خالص فروش کالاها و خدمات

– مبلغ مالیات بر ارزش افزوده و عوارض (در سال ۱۳۹۵، مالیات بر ارزش افزوده ۶ درصد و عوارض ۳ درصد تعیین گردیده است.)

– کل مبلغ صورتحساب (که شامل جمع مبلغ پس از کسر تخفیفات و اضافه نمودن مبلغ مالیات و ارزش افزوده است.)

– مهر و امضای فروشنده و خریدار

در صورتحساب های ویژه ی ماشین های فروش، از آنجایی که اصولا برای مصرف کنندگان نهایی صادر می شوند؛ نیازی به درج اطلاعات خریدار در فیش نمی باشد، اما سایر موارد صورتحساب های عادی می بایست در آن ها رعایت شود.

مشاوره با مدیفا
گروه تخصصی مشاوره مدیریت فردای ایرانیان

توسط |2018-02-21T16:56:53+03:30سپتامبر 17th, 2017|مالی-اداری|بدون ديدگاه

درباره نویسنده :

دسته بندی مطالب

برچسب های سایت

erp استراتژی استراتژی بازاریابی بازاریابی برندینگ، بازاریابی، مدیریت، رفتار مشتری، رفتار شناسی حسابداری، مشاوره مالی، راه اندازی کسب و کار صادرات، بازرگانی قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره بازاریابی مشاوره بازرگانی مشاوره سرمایه گذاری، مشاوره بازرگانی، مشاوره کسب و کار مشاوره مالی، حسابداری مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت، آینده پژوهی، آینده نگری، برنامه ریزی مشاوره مدیریت، استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره مدیریت، بازاریابی، تبلیغات، مدیفا مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، خلاقیت، فروش، مدیریت مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره مدیریت، بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیریت فردا، مدیفا، رفتارشناسی، خدمات پس از فروش، وفادارسازی مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیفا، مدیریت فردا مشاوره مدیریت، مشاوره بازاریابی، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، استراتژی بازار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، بازاریابی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی، روانشناسی تجاری، استخدام، منابع انسانی، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره کسب و کار مشاوره کسب و کار،modifi مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مشاوره مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار،بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت، مشاوره بازرگانی، مشاوره بازاریابی منابع انسانی، استراتژی منابع انسانی، استخدام، رفتار سازمانی