توسعه صادرات سیاست برونگرایی و به بیان دیگر سیاست توسعه اقتصادی بر اساس” توسعه بخش صادرات” مبتنی بر تشویق صـادرات در کشـور اسـت . گروهی از اقتصاددانان کـه تجـارت خـارجی را موتـور توسـعه اقتصـادی می دانند، عقیده دارند که رشد و توسعه صادراتی کشورها حداقل از دو طریق میتوانـد بـه توسعه و رشد اقتصـادی آنهـا مـدد رسـاند. توسـعه و افـزایش صـادرات اثـر مسـتقیم بـر درآمـدهای ارزی کشـور داشـته و از ایـن طریـق بـا تـامین منـابع ارزی کشـورها امکـان سرمایه گذاریهای لازم جهت قرار گرفتن اقتصاد در مسیر رشد و توسعه را فراهم می سازد. از سوی دیگر توسعه صادرات امکـان اسـتفاده از امکانـات بازارهـای جهـانی بـرای رشـد تولیدات داخلی را مهیا نموده و از این طریق واحدها و بنگاه های تولیدی را قادر مـی سـازد تا از محدودیت های بازار داخلی رهایی یافته و با توسعه مقیاس تولید به منظـور صـادرات بیشتر به بازارهای خارجی علاوه بر کسب درآمدهای ارزی از صرفه های اقتصادی حاصل از مقیاس تولید نیز بهره کافی ببرند(سعیدا اردکانی، صیادی تورانلو، ۱۳۹۱، ۱۱۳).
صادرات کالاها و خدمات نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارد. بارونق گرفتن تجارت همه کشورهای دنیا تلاش می کنند که با اتخاذ سیاست های مناسب این موتور اقتصادی را فعالتر نمایند. بنابراین، رقابت در عرصه تجارت افزایش یافته که در این میان کشورهایی که دارای یک استراتژی مشخص و دورنمایی از صادرات محصولات خود بوده اند، موفق تر عمل کرده اند. امروزه رابطه میان صادرات و رشد اقتصادی به عنوان یکی از موضوعات مهم توسعه قلمداد شده است. در این رابطه بیشتر تجزیه و تحلیل ها بر اساس این فرضیه که فعالیت صادراتی منجر به رشد اقتصادی می شود بنا شده اند. به عبارتی توسعه صادرات منجر به رشد اقتصادی می شود. بر اساس نظریه های توسعه و تجارت بین الملل، از آنجایی که صادرات جزئی از تولید ناخالص داخلی است، رشد صادرات میتواند تأثیر مثبتی بر رشد اقتصاد داشته باشد. به باور بسیاری از اقتصاددانان رشد صادرات به طور غیرمستقیم از طریق اثرات زنجیری، عواید ارزی خارجی و اثرات جانبی مثبت آن بر اقتصاد داخلی، رشد GDP را تحت تأثیر قرار می دهد(سلمانی بی شک و اشکان، ۱۳۹۳).
برنامه های توسعه صادرات را به چهار دسته کلی تقسیم می کنند:
۱- اطلاعات و مشاورهای صادراتی.
۲- حمایت های بازاریابی و ارائه اطلاعات بازار، جلب مشتریان و تسهیل ارائه کالا و خدمات.
۳- تأمین اعتبارات صادراتی و ضمانتهای مرتبط با صادرات و بیمه و یارانه های صادراتی.
۴-ارائه آموزشهای مرتبط با صادرات مانند قوانین و مقررات، رویه های صادرات، بازاریابی بین المللی.
در یک تقسیم بندی دیگر، برنامه های توسعه صادرات به دو گروه تقسیم می شود:
۱- برنامه های خدمات صادراتی مانند سمینارها، مشاوره های صادراتی، کتابچه های راهنمای صادرات تأمین اعتبارات صادراتی.
۲- فعالیت های مرتبط با توسعه بازار مانند حمایت از نمایشگاه های خارجی، ارائه تحلیل بازارهای هدف و…
در آخرین تقسیم بندی نیز برنامه های توسعه صادرات به دو دسته الف) برنامه های مرتبط با توسعه بازار و ب) برنامه مرتبط با ضمانت ها و تأمین اعتبارات تقسیم می شود(خورشیدی و همکاران، ۱۳۹۶، ۴۰).
ثبت ديدگاه