اینکوترمز

اینکوترمز

صادرات و فروش کالا در بازارهای جهانی و ورود به اقتصاد جهانی نیازمند شناخت اصطلاحات جهانی مورد کاربرد در این زمینه است. در همین راستا در این یادداشت، قوانین اینکوترمز (INCOTERMS) برای بازرگانان، تجار و تولیدکنندگانی که قصد ورود به تجارت بین المللی دارند؛ توضیح داده خواهد شد.
اینکوترمز اصطلاحی مرکب تشکیل شده از (International Commercial Terms) به معنای اصطلاحات بازرگانی بین المللی می باشد. این سلسله قوانین و مقررات کمک می کنند تا خریدار و فروشنده زبان مشترکی برای تعیین وظایف، هزینه ها و حقوق طرفین در خصوص کالا از مبدا تا مقصد داشته باشند. این زبان مشترک که در اتاق بازرگانی بین المللی تنظیم شده است، باعث می شود که تفسیرهای چندگانه از یک بند قرارداد از بین برود. بعنوان مثال، این قوانین بصورت دقیق مشخص می کنند که خطر جابجایی کالا از مبدا تا مقصد به تفکیک هر مرحله بر عهده ی کدام طرف معامله می باشد.
یادآور می شود که نباید این قواعد را بعنوان یک قرارداد کامل در نظر گرفت؛ بلکه می بایست از این قواعد در تنظیم قرارداد استفاده نمود. نکته ی دیگر آنکه با توجه به این موضوع که اینکوترمز خود دارای بازبینی های متفاوتی می باشد و ویرایش های جدید عامل لغو ویرایش های سابق نمی گردد؛ لذا در قرارداد درج ویرایشی از اینکوترمز که استفاده می شود باعث می گردد تا از اختلافات آتی جلوگیری نماید. در این نوشتار به اینکوترمز ۲۰۱۰ پرداخته می شود. تنظیم این ویرایش از سال ۲۰۰۶ میلادی آغاز شد و با به روز نمودن قواعد و قوانین با توجه به تغییرات ایجاد شده در دنیای تجارت در سال ۲۰۱۰ از طریق اتاق بازرگانی بین المللی ابلاغ گردید.
این قوانین به ۴ گروه E,F,C,D تقسیم می شود که هر گروه تعریف خاص خود را دارد:
گروه E اصطلاحاتی هستند که مرتبط با شرایط فروشنده برای تحویل کالا به خریدار در محل کسب فروشنده می باشد.
گروه F از قوانین اینکوترمز در رابطه با شرایطی صحبت می کند که فروشنده طبق درخواست خریدار، کالا را در محل خاصی تحویل می دهد.
نمایه ی C، برای گروهی از قوانین و اصطلاحاتی تعیین شده است که در قرارداد، فروشنده مسئولیتی در قبال خطر های موجود در حمل و یا خسارت یا جرائم پس از حمل را بر عهده نمی گیرد.
نمایه ی D، برای گروه قوانینی تعیین شده است که برخلاف گروه C، فروشنده مسئولیت کلیه ی هزینه های احتمالی تا مقصد را بر عهده می گیرد.
در واقع دو گروه E و F در خصوص شرایط محل تحویل صحبت می کنند. اما دو گروه C و D به هزینه ها و خطرپذیری حمل و نقل کالا ورود می نمایند.
قابل ذکر است که اصطلاحات اینکوترمز بصورت سه حرف انگلیسی مشخص می شوند که هر کدام خلاصه ای از یک عبارت می باشند.
اینکوترمز ۲۰۱۰ از ۱۱ قاعده بوجود آمده است که ۷ مورد آن در خصوص حمل و نقل کالا از شیوه های ترکیبی بوده و ۴ مورد آن متعلق به حمل و نقل از طریق آبراهه ها و حمل دریایی می باشد.
در گروه E یک قاعده قرار گرفته است، که با نمایه ی EXWیا (Ex Works) نشان داده می شود و به این معنی است که فروشنده کالای مورد توافق را در کشور مبدأ و در محل مقرر شده به خریدار تحویل می دهد.
همانطور که در بالاتر تبیین گردید، دومین گروه F می باشد که سه قاعده ی (FCA-FAS-FOB)در اینکوترمز ویرایش ۲۰۱۰ برای آن تبیین شده است.
اولین قاعده، FCA می باشد که برگرفته از (Free Carrier) است که در قرارداد نشان می دهد که فروشنده می بایست کالا را در محل مشخصی به عامل حمل کالا تحویل دهد. البته هزینه ی حمل برعهده ی فروشنده نبوده و خریدار متعهد به پرداخت آن می باشد.
تحویل کالا در محل مقرر به حمل کننده با ذکر نام محل مقرر بدون احتساب کرایه حمل
FAS قاعده ی بعدی می باشد که از (Free Alongside Shipe) گرفته شده که برای حمل و نقل های دریایی و آبراهه ها استفاده می گردد. این اصطلاح در زمانی استفاده می شود که فروشنده کالای تحویلی را در بندری که ممشخص شده است و در کنار کشتی به خریدار تحویل می دهد و هزینه ی حمل در قرارداد محاسبه نشده است.
قاعده بعدی در گروه F، FOB است که از واژه ی (Free On Board) وام گرفته شده است و در بسیاری از مواقع در ایران برای تعیین قیمت محصولات وارداتی و همچنین بحث نفت و مواد نفتی در حوزه ی تجارت شنیده می شود. به این معنا است که فروشنده کالای مورد نظر را روی کشتی به خریدار در بندر مورد توافق تحویل می دهد و هزینه های انتقال کالا و سایر مسئولیت های حمل بر عهده ی خریدار خواهد بود.

سومین گروه قوانین، قوانین C است که در ویرایش ۲۰۱۰، ۴ قاعده شامل (CFR-CPT-CIP-CIF) در آن قرار گرفته است. این قواعد شامل پرداخت قیمت کالا و همچنین هزینه ی حمل توسط خریدار می باشد که در دو مورد آن به بیمه نیز پرداخته می شود.
CFR اصطلاحی برگرفته از (Cost & Freight) اولین قاعده در این گروه می باشد. این قاعده مختص به حمل و نقل های آبی می باشد و نشان دهنده ی این موضوع است که فروشنده وظیفه ی حمل کالا تا مقصد بندری را برعهده گرفته و هزینه های مرتبط را پرداخت خواهد نمود. خطر آسیب کالا در مرحله ی حمل برای خریدار در این مسیر مربوط با زمانی است که کالا روی عرشه ی کشتی قرار دارد.

اصل بعدی در اینکوترمز که در گروه C قرار گرفته است CPT است که نشان دهنده ی اصطللاح (Carriage Paid To) است و برای مواردی کاربرد دارد که حمل و نقل مرکب در آن قرارداد تعیین گردیده است. در این قاعده وظایف مرتبط با حمل و هزینه های آن در مکان های متفاوتی منتقل می شود. لذا می بایست به دقت محل تحویل کالا در مبدا و نقطه ی تعیین شده در مقصد را مشخص کنند.

CIP یا (Carriage & Insurance Paid To) قاعده ای را شرح می دهد که در آن حمل و نقل مرکب استفاده می شود. این قاعده علاوه بر قیمت کالا در خصوص کرایه ی حمل و همچنین بیمه تا بندر مقصد نیز تعیین تکلیف می کند. استفاده از این قاعده نشان می دهد که قرارداد دارای دو نقطه ی انتقالی متفاوت از لحاظ هزینه های حمل کالا و پذیرش خطرهای احتمالی برای کالا می باشد. لذا در این نوع از قراردادها نیز می بایست دقت دو چندانی در تعیین دو محل انتقالی داشته باشند.
چهارمین قاعده ای که در قراردادها بر طبق ویرایش اینکوترمز ۲۰۱۰ قابل استفاده است، CIF می باشد که از (Cost Insurance & Freight) گرفته شده است و در قراردادهای فروش با حمل و نقل دریایی و یا حمل از آبراهه ها قابل استفاده می باشد. نقاط انتقالی در این قاعده نیز دو محل متفاوت می باشد و مسئولیت های مخاطرات ممکنه برای کالا و هزینه های حمل آبی کالا هرکدام در یک نقطه انتقال خواهد یافت.
گروه D آخرین گروه قوانین و قواعد در اینکوترمز می باشد. این گروه سه قاعده (DAT-DAP-DDP) را در خود جای داده است. این سه قاعده علاوه بر قیمت کالا، هزینه ی حمل و نقل و همچنین هزینه ی بیمه تا مقصد مقرر را تعیین تکلیف کرده در یک مورد در رابطه با هزینه های گمرکی نیز تعیین تکلیف می کند.
DAT عبارت اختصاری به جاری (Delivered At Terminal) بوده و اولین قاعده در گروه چهارم می باشد که در حمل و نقل های ترکیبی نیز استفاده می گردد. درج این اصطلاح در قرارداد خرید و فروش به معنای تحویل کالا پس از تخلیه از وسیله ی حمل در پایانه ی مقرر شده در مقصد می باشد.
DAPنمایه ی دیگری است که نشان دهنده ی (Delivered At Place) می باشد. درج این نمایه به این معنا است که فروشنده می بایست کالا را در مقصدی که تعیین گردیده است به خریدار بر روی وسیله ی حمل کالا و آماده برای تخلیه ی بار تحویل دهد.
DDP آخرین علامت اختصاری است که در اینکوترمز ۲۰۱۰ تعریف شده است و در این نوشتار به آن پرداخته خواهد شد. این اختصار سه حرفی از اصطلاح (Delivered Duty Paid) گرفته شده است و بیشترین مسئولیت و وظیفه را برای فروشنده قرار می دهد که شامل حمل کالا تا مقصد معین شده به همراه انجام امور ترخیص کالا و همچنین پرداخت هزینه های گمرکی می باشد.

مشاوره با مدیفا
گروه تخصصی مشاوره مدیریت فردای ایرانیان

توسط |2017-09-02T23:25:31+04:30آگوست 20th, 2017|بازرگانی|بدون ديدگاه

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دسته بندی مطالب

برچسب های سایت

erp استراتژی استراتژی بازاریابی بازاریابی برندینگ، بازاریابی، مدیریت، رفتار مشتری، رفتار شناسی حسابداری، مشاوره مالی، راه اندازی کسب و کار صادرات، بازرگانی قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره بازاریابی مشاوره بازرگانی مشاوره سرمایه گذاری، مشاوره بازرگانی، مشاوره کسب و کار مشاوره مالی، حسابداری مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت، آینده پژوهی، آینده نگری، برنامه ریزی مشاوره مدیریت، استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره مدیریت، بازاریابی، تبلیغات، مدیفا مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، خلاقیت، فروش، مدیریت مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره مدیریت، بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیریت فردا، مدیفا، رفتارشناسی، خدمات پس از فروش، وفادارسازی مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیفا، مدیریت فردا مشاوره مدیریت، مشاوره بازاریابی، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، استراتژی بازار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، بازاریابی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی، روانشناسی تجاری، استخدام، منابع انسانی، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره کسب و کار مشاوره کسب و کار،modifi مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مشاوره مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار،بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت، مشاوره بازرگانی، مشاوره بازاریابی منابع انسانی، استراتژی منابع انسانی، استخدام، رفتار سازمانی