برای دوران تورم-1

//برای دوران تورم-1

برای دوران تورم-1

در طول جنگ جهاني دوم شما يک قرص نان را به قيمت 15 سنت، يک ماشين صفر کيلومتر را به قيمت هزاردلار و يک خانه متوسط را به قيمت 5000دلار خريداري مي‌کرديد. اما امروزه قيمت يک قرص نان، يک ماشين صفر کيلومتر و يک خانه متوسط هماني نيست که در آن زمان بود و قيمت‌ها فرق کرده‌اند، خيلي هم فرق کرده‌اند. در طول 60 سال گذشته ما شاهد تورم‌هاي بسياري بوده‌ايم.

هنگامي که در اواسط 1970 تورم آمريکا دو رقمي شد مردم آن را دشمن درجه يک خود تلقي مي‌کردند و در کشور ما هم که حالا تورم دورقمي است باز مردم آن را دشمن درجه يک خود تلقي مي‌کنند، اما به اين نکته توجه داشته باشيد که نه همه مردم!اگر چه از آن زمان نگراني عمومي مردم آمريکا درباره تورم کاهش پيدا کرده است ولي ترس از تورم هرگز از ميان مردم آنجا رخت بر نبسته است و البته تورم هم هيچ گاه از بين نرفته و ما شاهد تورم‌هاي هر چند اندک در سال‌هاي گذشته در آن کشور بوده‌ايم.قيمت‌ها در مرور زمان افزايش مي‌يابند و همه اين را مي‌دانند. اما عموم مردم درباره عوامل موثر بر تورم اطلاعات چنداني ندارند. چه چيزي باعث تورم مي‌شود و تورم چگونه سطح زندگي شما را تحت تاثير قرار مي‌دهد؟ در اين مقاله در پي پاسخ دادن به چنين سوالاتي هستيم.

تورم چيست ؟

تورم به اين صورت تعريف شده است افزايش مدام در سطح عمومي قيمت‌هاي کالا و خدمات و رشد آن هم به صورت درصد بيان مي‌شود. با افزايش تورم به ازاي هر دلاري که قبلا با آن دو کيلو سيب مي‌خريديد الان نمي‌توانيد به همان ميزان بخريد. در واقع با وجود تورم ارزش دلار نمي‌تواند ثابت بماند.ارزش واقعي هر دلار يا هر واحد پولي که مد نظر شما باشد قدرت خريدي است که آن واحد پولي دارد و قدرت خريد پول يعني ميزان کالا و خدماتي که مي‌توان با آن خريد.به نظر شما چرا در کشور ما يک دلار قوي‌تر از يک ريال است. چون ميزان جنسي که با يک دلار مي‌توان خريد بسيار بيشتر از ميزان جنسي است که با هزار ريال مي‌توان خريد چه برسد به واحد برابر يعني يک ريال. اگر نرخ تورم ده درصد باشد و قيمت يک آدامس هم يک دلار باشد شما سال ديگر نمي‌توانيد با يک دلاري که ذخيره کرده‌ايد آدامس بخريد و بايد 10 سنت ديگر هم پيدا کنيد هر چند که از نظر اسمي همان يک دلار را داريد ولي في‌الواقع اين دلار اگرچه از نظر ظاهري همان دلار پارسال است ولي از لحاظ باطني ضعيف‌تر شده است. تفاوت آن دو در قدرت خريد آنها است که در دو مقطع زماني مختلف (پارسال و امسال) با هم فرق مي‌کنند.

انواع مختلفي از تورم وجود دارد:

1 – تورم مثبت (inflation)

وقتي که سطح عمومي قيمت کالاها خدمات افزايش پيدا مي‌کنند.

2 – تورم منفي يا کاهش قيمت‌ها (deflation).

وقتي است که سطح عمومي قيمت کالاها و خدمات کاهش پيدا مي‌کند درست نقطه مقابل تورم مثبت.

3 – تــــــورم شــــديد

(inflation hyper).

حالتي است که تورم يا همان افزايش سطح عمومي قيمت‌ها به سرعت اتفاق مي‌افتد. يکي از بارزترين نوع اين تورم در 1923در آلمان اتفاق افتاد: زماني که قيمت‌ها در عرض يک ماه معادل 2500درصد رشد کردند. در زمان‌هاي وقوع اين نوع از تورم صفرهاي پول‌ها به سرعت بي‌ارزش مي‌شود.

4 -تــورم رکـــــودي (stagflation).

تورم رکودي ترکيبي از بيکاري بالا و رکود اقتصادي همراه با تورم است. نمونه بارز اين حالت در سال 1970 در کشورهاي صنعتي اتفاق افتاد. زماني که شرايط بد اقتصادي با افزايش قيمت نفت توسط اوپک همراه شد. در سال‌هاي اخير بيشتر کشورهاي توسعه يافته سعي کرده‌اند تا نرخ تورم را در حدود 2 الي 3درصد نگهدارند.

دلايلي که باعث تورم مي‌شوند

اقتصاددانان همواره با اين اميد از خواب بيدار مي‌شوند تا شانس اين را داشته باشند که با عوامل ايجادکننده تورم مبارزه کنند. اگرچه هيچ توافق کلي در عوامل به وجود آورنده تورم وجود ندارد اما تيوري‌هايي که تقريبا به صورت عمومي پذيرفته شده‌اند از اين قرار هستند.

1 – تورم ناشي از فشار تقاضا (Demand – Pull Inflation)

اين تيوري به صورت خلاصه مي‌گويد که اگر پول زيادي مقدار کالا و خدمات کمي را تعقيب کند تورم به وجود مي‌آيد. به عبارت ديگر اگر تقاضاي کالا و خدمات بيشتر از عرضه آن کالا و خدمات رشد کند، قيمت‌ها افزايش پيدا خواهند کرد و اين همان تورم است. اين حالت معمولا در اقتصادهاي در حال رشد اتفاق مي‌افتد.

2 – تورم ناشي از فشار هزينه (Cost – Push Inflation).

زماني که هزينه‌هاي توليد شرکت بالا مي‌رود آنها ناچار مي‌شوند قيمت‌ها را بالا ببرند تا حاشيه سود خودشان را براي ادامه فعاليت نگه دارند. اين افزايش در هزينه‌ها مي‌تواند شامل افزايش دستمزدها، ماليات و هزينه‌هاي واردات باشند. به اين نوع افزايش در قيمت‌ها تورم ناشي از فشار هزينه گفته مي‌شود.

مشاوره با مدیفا

گروه تخصصی مشاوره مدیریت مدیفا

توسط |2019-03-29T16:47:37+04:30مارس 29th, 2019|مدیریت|بدون ديدگاه

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دسته بندی مطالب

برچسب های سایت

erp استراتژی استراتژی بازاریابی بازاریابی برندینگ، بازاریابی، مدیریت، رفتار مشتری، رفتار شناسی حسابداری، مشاوره مالی، راه اندازی کسب و کار صادرات، بازرگانی قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره بازاریابی مشاوره بازرگانی مشاوره سرمایه گذاری، مشاوره بازرگانی، مشاوره کسب و کار مشاوره مالی، حسابداری مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت، آینده پژوهی، آینده نگری، برنامه ریزی مشاوره مدیریت، استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره مدیریت، بازاریابی، تبلیغات، مدیفا مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، خلاقیت، فروش، مدیریت مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره مدیریت، بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیریت فردا، مدیفا، رفتارشناسی، خدمات پس از فروش، وفادارسازی مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیفا، مدیریت فردا مشاوره مدیریت، مشاوره بازاریابی، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، استراتژی بازار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، بازاریابی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی، روانشناسی تجاری، استخدام، منابع انسانی، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره کسب و کار مشاوره کسب و کار،modifi مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مشاوره مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار،بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت، مشاوره بازرگانی، مشاوره بازاریابی منابع انسانی، استراتژی منابع انسانی، استخدام، رفتار سازمانی