بسته بندی صحیح-1

بسته بندی صحیح-1

تكنولوژي بسته بندي عبارت است از توسعه و دستيابي به روش هاي جديد توليد بسته بندي است بسته بندي ها بايد پيوسته با نيازهاي كمي و كيفي بازار تطبيق داده شود و در اينجا به تاريخچه مختصري از بسته بندي اشاره مي كنيم .

بسته بندي بيش از آن كه توسط انسان ابداع شود به صورتهاي مختلف در طبيعت وجود داشته است . طبيعت نيز خود در ابتداي خلقت به بسته بندي مواد پرداخته است .

هر انسان پرتقال ، تخم مرغ و نارنگي و … را از ظاهر بسته بندي آن مي شناسد به عنوان مثال پوست پرتقال محتوي آن را از خشك شدن ، فاسد شدن ، از دست دادن طعم و عطر و حتي رنگ آن حفظ نموده و به ماندگاري كوتاه مدت آن را تضمين مي كند .

يا محصول ديگر مانند تخم مرغ آيا گمان اين كه تخم مرغ بدون پوست « بسته بندي » باشد ممكن است ؟

هر چند بسته بندي قدمتي طولاني به بلندي طول تاريخ پيش دارد . اما امروزه اكثر محققان معتقد هستند كه بنيان گذاري صنعت بسته بندي به سال 1804 ميلادي باز مي گردد و زماني كه البرت فرانسوي توانست هنر نگهداري شير را ابلاغ كند و از آن زمان ما شاهد و شكوفايي روزافزون اين صنعت باشيم بعنوان مثال از توليد قوطي هاي آلومينيومي در سال 1985 كه خود نقطه عطفي در صنعت بسته بندي مواد غذايي هستند كه هر چند از گذشته هاي دور از اين مواد در زمينه بسته بندي مواد غذايي استفاده مي شده است . « لازم به ذكر است كه اين نوع قوطي هاي فلزي از نوع tp هستند و در سال 1810 توسط فردي بنام پيتر دوراثر ابداع شد » .

امروزه بسته هاي حاصل به لحاظ تنوع در جنس و چه به لحاظ طرح و فرم نسبت به گذشته بسيار متنوع گرديده است .

همچنين آثار حكاكي از بسته بندي از 8000 سال پيش به اين صورت صحيح است كه صورت ظروف ساخته شده و از حصير همچنين ظروف گلي و لعابي در بين النهرين و مصر به كار مي رفته است كه به مرور زمان تبديل به موادي همچون كاغذ و محصولات سلولزي ، شيشه ، فلز و پلاستيك شده اند . در نتيجه اين تحول بزرگ مشكل فروشنده و خريدار را برطرف مي كند حالا براي كالا فروشنده اي وجود دارد و يا بعبارتي ساده تر بسته بندي به عنوان فروشنده خاموش هر زماني كه مشتري بخواهد مي توان تمام اطلاعات مورد نظر را در اختيار او قرار دهد البته جلب نظر يك مشتري خود جايگاه و اهميت خاص خود را داراست . زير كالاي متمايز شده ميان چند محصولات و كالاي مانند خود حرف اول را مي زند و همچنين پيدا كردن يك كالا ميان هزاران محصول و كالاهاي ديگر را در يك فروشگاه كارآساني نمي باشد و نياز به در نظر گرفتن علائم و نمادهاي بسياري دارد از اين رو طرح و بسته بندي كل محصول نيز هم به فروشنده و هم به خريدار كمك نمايد .

بسته بندي در ايران

با وجود تحولات بسياري كه در صنعت بسته بندي در كشور ما رخ داده است . اما هنوز شاهد كمبودهاي زيادي در اين صنعت نوپا در كشورمان مي باشيم كه گذشته از مسائل فرهنگي و اقتصادي كشور نبودن ماشين آلات مدرن و جديد و ناآگاهي نسبت به تأثير اين صنعت در اقتصاد كشور ، و رشد صادرات باعث بي مهري نسبت به اين صنعت شده است اما مي بينم كه در چند سال اخير اهميت بسته بندي در شاخه هاي مختلف به خصوص به خصوص صادرات كشور مورد توجه قرار گرفته و مي توان گفت : كه جامعه ما ديگر اهميت بسته بندي را به درستي پذيرفته است .

ديگر نيازي نيست توضيح داده شود كه بسته بندي موجب موفقيت كالا در بازار عامل نگهداري و حمل و نقل آسان و نيز صرفه جويي در مصرف است . حتي شايد لازم نباشد با تأكيد چند باره در مورد ضرر و زيان هاي ناشي از ضعف در صنعت بسته بندي ، اتلاف سالانه 5/2 ميليون تن گندم توليد شده در ايران در مسير برداشت تا مصرف و هدر رفتن 30% محصولات كشاورزي ايران را به رخ مسؤلان صنعتي و برنامه ريزي كشور كشيد هم نيازمند به بسته بندي و هم آسيب هاي ناشي از كمبود اين مشكل به اقتصاد ملي . دست كم براي مديران صنعتي و اقتصادي كشور شناخته شده است بنابراين آن چه امروز لازم است شناخت دقيق اولويت هاي برنامه ريزي براي دستيابي به امكانات و قابليت هاي مورد نظر و محكم كردن پايه هاي صنعت چاپ و بسته بندي است .

مشاوره با مدیفا

گروه تخصصی مشاوره مدیریت مدیفا

توسط |2019-04-21T13:13:04+04:30آوریل 2nd, 2019|بازاریابی, گرافیک و تبلیغات|بدون ديدگاه

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دسته بندی مطالب

برچسب های سایت

erp استراتژی استراتژی بازاریابی بازاریابی برندینگ، بازاریابی، مدیریت، رفتار مشتری، رفتار شناسی حسابداری، مشاوره مالی، راه اندازی کسب و کار صادرات، بازرگانی قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره بازاریابی مشاوره بازرگانی مشاوره سرمایه گذاری، مشاوره بازرگانی، مشاوره کسب و کار مشاوره مالی، حسابداری مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت، آینده پژوهی، آینده نگری، برنامه ریزی مشاوره مدیریت، استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره مدیریت، بازاریابی، تبلیغات، مدیفا مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، خلاقیت، فروش، مدیریت مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره مدیریت، بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیریت فردا، مدیفا، رفتارشناسی، خدمات پس از فروش، وفادارسازی مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیفا، مدیریت فردا مشاوره مدیریت، مشاوره بازاریابی، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، استراتژی بازار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، بازاریابی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی، روانشناسی تجاری، استخدام، منابع انسانی، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره کسب و کار مشاوره کسب و کار،modifi مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مشاوره مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار،بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت، مشاوره بازرگانی، مشاوره بازاریابی منابع انسانی، استراتژی منابع انسانی، استخدام، رفتار سازمانی