برای دوران تورم-2

//برای دوران تورم-2

برای دوران تورم-2

هزينه‌هاي تورم

اگرچه تقريبا همه تورم را به چشم يک شيطان و دشمن نگاه مي‌کنند اما هميشه اين طور نيست، تورم بر همه مردم به يک ميزان اثر ندارد. اگر دشمن عده‌اي از مردم باشد دوست صميمي عده‌اي ديگر نيز هست.

همچنين آثار تورم به اين مطلب نيز بستگي دارد که آيا تورم مورد انتظار بوده است يا خير.

اگر نرخ تورم به ميزاني باشد که مردم انتظار آن را داشته باشند (تورم قابل پيش‌بيني) جبران آثار آن راحت‌‌تر مي‌شود. مثلا بانک‌ها مي‌توانند در نرخ بهره‌هاي خود تجديد نظر کنند و کارگران مي‌تواند با افزايش سطح عمومي قيمت‌ها در مورد قراردادهاي کاريشان با کارفرماها به بحث بنشيند. مشکلات عمده زماني به وقوع مي‌پيوندند که تورم به صورت غيرمنتظره اتفاق مي‌افتد. از جمله اين مشکلات ناشي از تورم غيرمنتظره مي‌توان به موارد ذيل اشاره کرد.

1 – وام‌دهندگان مي‌بازند و وام‌گيرندگان سود مي‌برند چون وام‌دهندگان چنين تورمي را پيش‌بيني نکرده بودند. دقيقا مشابه به اين موضوع است که وام‌گيرندگان وام‌هاي بدون بهره‌اي را گرفته‌اند و در شرايط حادتر مي‌توان گفت بسيار کمتر از آن مبلغي که وام گرفته‌اند مي‌پردازند.

2 – عدم اطمينان نسبت به آينده و اين که چه اتفاقي ممکن است بيفتد باعث مي‌شود شرکت‌ها و افراد مايل به خرج کردن نباشند که در بلند مدت به روند اقتصادي کشورها لطمه مي‌زند.

3 – مردمي که درآمد ثابتي دارند شاهد کاهش قدرت خريد عايدي‌هاي ماهانه‌شان بوده و سطح زندگي آنها به طرف پايين سير مي‌کند در واقع اژدهايي دزد مسلک به نام تورم هر ماهه مبلغي از درآمدهاي آنها را به زور از دستشان مي‌ستاند.

4 – اگر نرخ تورم هر کشوري بالاتر از نرخ تورم ساير کشورها باشد، محصولات داخلي قدرت رقابتي خود را از دست مي‌دهند.

مردم همواره از افزايش قيمت‌ها شکايت مي‌کنند و غافل از اين حقيقت هستند که ما هميشه در طول زمان با اين پديده مواجه بوده‌ايم و مشکل اصلي در عدم افزايش حقوق به ميزان افزايش تورم است. توجه داشته باشيد که بالاخره تورم نشانه‌اي از اقتصاد رو به رشد است و در بعضي مواقع تورم بسيار پايين و حتي تورم منفي مثل تورم حاد و شديد مي‌تواند بد باشد. عدم وجود تورم ممکن است به اين معني باشد که اقتصاد در حال ضعيف شدن است.همان طور که مي‌بينيد نمي‌توان به تورم برچسب هميشه خوب يا هميشه بد داد خوب يا بد بودن تورم بسته به شرايط اقتصادي و بسته به موقعيت شخصي شما دارد.

تورم چگونه‌ اندازه‌گيري مي‌شود

محاسبه تورم براي دولت و متخصصان آماريش کار آساني نيست؟ براي اينکه تعداد زيادي از کالاها و خدمات که نوسان‌هاي آنها مي‌تواند نماينده نوسان‌هاي اقتصادي هر کشوري باشد، در سبدي به نام سبد بازار جمع‌آوري مي‌شوند. مقدار پولي که براي خريد سبد کالاي بازار لازم است محاسبه مي‌شود و در مقطع‌هاي زماني مختلف (معمولا هر ماهه) دوباره اين ميزان پول اندازه‌گيري مي‌شود. فرض کنيد در مرتبه اول مبلغ هزار دلار براي خريد يک سبد کالا که مشتمل بر 200 نوع کالا و يا خدمات بود کفايت مي‌کرد اگر يک ماه ديگر ميزان پول لازم براي خريد همان مقدار مشخص و ثابت از همان 200 نوع کالا و خدمات برابر 1100 دلار باشد شاهد تورم مثبت 10درصدي در طول يک ماه بوده‌ايم و اگر 900 دلار کفايت کند مي‌توان گفت که در طول يک ماه گذشته تورم منفي داشته‌ايم و سطح عمومي قيمت‌ها کاهش پيدا کرده است، البته نه قيمت همه کالاها، شايد از ميان اين 200 نوع کالا شاهد بوده‌ايم که 15 مورد هم افزايش قيمت داشته‌اند ولي در کل به صورت ميانگين سطح عمومي قيمت‌ها پايين آمده است.

در آمريکاي شمالي، دو شاخص عمده قيمتي براي محاسبه تورم وجود دارد.

1 – شاخص قيمت مصرف کننده:

شاخصي که تغييرات قيمت‌ها کالاهاي مورد نياز مصرف‌کنندگان و يا خانوارها را مي‌سنجد و شامل کالاهايي مثل بنزين، خوراک، پوشاک، و اتومبيل مي‌شود. در واقع اين شاخص تغييرات قيمتي را از ديدگاه خريداران و مصرف‌کنندگان خرد که خانوارها باشند مي‌سنجد و کالاهاي انتخاب شده هم از طريق مصاحبه و ساير روش‌هاي گردآوري اطلاعات از همين خانوارها به دست آمده است.

2 -‌شــاخص‌هاي‌قيمت توليدکننده

مجموعه‌اي از شاخص‌ها هستند که متوسط تغييرات قيمت‌هاي عمده فروش توليدکنندگان داخلي را در يک فاصله زماني اندازه‌گيري مي‌کند.محاسبه اين شاخص‌ها مشابه يک کار تحقيقاتي بزرگ است که هر ماهه صورت مي‌گيرد. در آمريکا وزارت کار از طريق ارتباطاتي که با هزاران خرده فروش، موسسات خدماتي، موسسات اجاره دهنده و مطب‌هاي پزشکان دارد. اطلاعات مربوط به هزاران قلم کالا را براي محاسبه شاخص قيمت مصرف‌کننده جمع‌آوري مي‌کند. در بلند مدت نرخ تورمي که شاخص قيمت مصرف‌کننده و شاخص‌هاي قيمتي توليد کننده نشان مي‌دهند بر هم منطبق است. اما در کوتاه مدت رشد شاخص‌هاي قيمت توليدکننده قبل از شاخص قيمت مصرف‌کننده صورت مي‌گيرد.در حالت کلي سرمايه‌گذاران به تغييرات شاخص قيمت مصرف‌کننده از تغييرات شاخص‌هاي قيمتي توليدکننده اهميت بيشتري مي‌دهند، چرا که با اين شاخص احساس نزديکي بيشتري مي‌کنند.

مشاوره با مدیفا

گروه تخصصی مشاوره مدیریت مدیفا

توسط |2019-04-02T22:17:54+04:30مارس 30th, 2019|مدیریت|بدون ديدگاه

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دسته بندی مطالب

برچسب های سایت

erp استراتژی استراتژی بازاریابی بازاریابی برندینگ، بازاریابی، مدیریت، رفتار مشتری، رفتار شناسی حسابداری، مشاوره مالی، راه اندازی کسب و کار صادرات، بازرگانی قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره بازاریابی مشاوره بازرگانی مشاوره سرمایه گذاری، مشاوره بازرگانی، مشاوره کسب و کار مشاوره مالی، حسابداری مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت، آینده پژوهی، آینده نگری، برنامه ریزی مشاوره مدیریت، استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره مدیریت، بازاریابی، تبلیغات، مدیفا مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، خلاقیت، فروش، مدیریت مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره مدیریت، بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیریت فردا، مدیفا، رفتارشناسی، خدمات پس از فروش، وفادارسازی مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیفا، مدیریت فردا مشاوره مدیریت، مشاوره بازاریابی، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، استراتژی بازار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، بازاریابی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی، روانشناسی تجاری، استخدام، منابع انسانی، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره کسب و کار مشاوره کسب و کار،modifi مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مشاوره مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار،بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت، مشاوره بازرگانی، مشاوره بازاریابی منابع انسانی، استراتژی منابع انسانی، استخدام، رفتار سازمانی