آشنایی با دستگاه های بسته بندی – 2

/, گرافیک و تبلیغات/آشنایی با دستگاه های بسته بندی – 2

آشنایی با دستگاه های بسته بندی – 2

ماشينهاي تميز كننده:

بيشترين كاربرد ماشينهاي تميز كننده و شوينده در صنايع لبنيات و نوشابه كه در آن بطري‌هاي كثيف به كارخانه مجدداً برمي‌گردند مي‌باشد دستگاههاي شوينده دو نوع هستند:

الف) Hydro             ب)Seaker – Hydro

كه در اولي جهت‌هاي آب بكار رفته اما در روي بطريهاي بطور كامل در آب فرو برده مي‌شوند. دستگاه شوينده گاهي اوقات به برس هاي چرخنده نيز ممكن است مجهز باشند سرعت عمل اين دستگاهها 200 تا 600 عدد در دقيقه مي‌باشد.

ساده‌ترين شكل دستگاههاي تميز كننده جهت‌هاي هواي فشرده يا بخار مي‌باشد فشار PSI 60 حداقل فشار لازم براي اين است كه بطري بطور كامل تميز شود. شكل زير مراحل كار دستگاه شستشوي بطري را نشان مي‌دهد.

3- ماشينهاي دوخت:

دوخت‌ها ضعيف‌ترين قسمت يك بسته مي‌باشند و دوخت ناقص موجب كوتاه شدن طول عمر انباري مواد غذايي مي‌شود ماشينهايي كه عمليات دوخت دربندي و بستن را در بسته‌بندي مواد غذايي انجام مي‌دهند بسيار متنوع هستند در ذيل به پاره‌اي از مهمترين اين ماشينها اشاره مي‌شود.

3-1- دوخت حرارتي:

بيشتر اين گروه از ماشينها داراي فك‌هايي هستند كه از طريق جريان برق گرم شده و سپس با فشار بر روي فيلم دوخت حرارتي را انجام مي‌دهند در بعضي از ماشينهاي جديدتر بجاي جريان برق از جريان الكتروترميك با فركانسي بالا استفاده مي‌شود كه در اين ماشينها فك‌ها گرم نمي‌شوند بلكه در محل دوخت گرماي لازم براي دوخت حرارتي را بوجود مي‌آورند.

ماشينهاي ايجاد كننده گرما به روش الكتريكي امروزه در انواع متفاوت طراحي و ساخته مي‌شوند. نظير:

3-1-1- نوعي كه در آن فكها دائماً گرم نگه داشته مي‌شوند:

در اين نوع مشكل چسبيدن فيلم به فكها وجود دارد كه اين شكل با قرار دادن يك نوار نازك از جنس سليكون لاستيكي يا پلي‌تترافلوئوراتيلن بين فكهاي ماشين قابل رفع است استفاده متناوب از روغن سيليكون براي فكها در نچسبيدن فيلم به فكها كمك مي‌كند.

3-1-2- نوعي كه در آن گرما توسط يك پالسي الكتريكي با دامنه و مدت زمان مطلوب توليد مي‌گردد:

با اين ماشينها امكان نگه داشتن فشار بر روي فكها بدون توليد گرما براي مدت كوتاهي بعد از تكميل عمل دوخت حرارتي وجود دارد بدين ترتيب محل دوخت تحت فشار سرد شده و در نتيجه دوخت بهتر انجام مي‌شود و از طرفي مسئله چسبيدن فيلم به فكها كاهش مي‌يابد.

سه عامل اساسي كه در استحكام و بازده دوخت موثرند عبارتند از دماي فكها، فشار اعمال شده بر فيلم و مدت بسته بودن فكها اين عوامل در ماشينهاي ساده‌تر بصورت دستي و در ماشينهاي پيشرفته‌تر بصورت اتومات كنترل مي‌شوند.

ماشينهاي دوخت با فركانس بالا(گروه دوم) از نظر كاربرد محدودترند زيرا هزينه اوليه آنها بيشتر است. در اين ماشينها بجاي فك‌هايي كه با جريان برقي گرم مي شوند از الكترودهايي استفاده مي‌شود كه موجب ايجاد گرما از نوع دي‌الكتريك بين سطوح داخلي فيلم مي‌شوند به دليل آنكه سطوح خارجي فيلم گرم نمي‌شوند مسئله چسبيدن فيلم به الكترودها ايجاد نمي‌گردد و زماني براي خشك كردن محل دوخت مورد نياز نيست. ماشينهاي نوع اول براي دوخت لفافهاي از جنس PE و PP و ماشينهاي گروه دوم براي دوخت لفافهاي از جنس PVC استات سلولز مناسبند.

3-2- دربندي قوطي‌ها:

اين دستگاهها كه اصطلاحاً سيمر ناميده مي‌شوند قادرند در قوطي‌هاي دو تيكه يا سه تيكه عمل دربندي قوطي را انجام دهند درب مورد استفاده حاوي يك اسپري ماده لاستيكي به منظور ايجاد دوخت غير قابل نفوذ مي‌باشد. دوخت انجام شده اصطلاحاً دوخت مضاعف ناميده مي‌شود. شكل زير شماي اين دوخت را نشان مي‌دهد.

3-3- دربندي بطري ها:

Osborn در 1980 انواع در پوششهاي مورد استفاده براي بطريهاي شيشه‌اي را تا نوع مقاوم در برابر ناخنك زدن توضيح داده است بطور كلي بطريها توسط يكي از انواع دربهاي ذيل، توسط دست ماشينهاي نيمه اتومات و تمام اتومات دربندي مي‌شوند.

3-3-1- دربهاي با دوخت فشاري:

اين روش اكثراً براي نوشابه‌هاي گازدار استفاده مي‌شود درب مورد استفاده از نوع تاجي با آستر چوب پنبه‌اي يا پلي‌اتيلني مي‌باشد.

3-3-2- دربندهاي معمولي:

كه دربندي بطريهاي شير پاستوريزه و ديگر مايعات استفاده مي‌شوند نظير دربهاي چوب پنبه‌اي و فويل آلومينيومي.

3-3-3- دربندهاي تحت خلاء:

در اين ماشينها از انواع دربهاي نظير ‍Pryoff, Lever-off, Twistoffomina براي ايجاد يك دربندي غير قابل نفوذ استفاده مي‌گردد.

ماشينهاي دوخت طيف وسيعي از انواع ماشينها را در بر مي‌گيرد بطور مثال ماشينهاي نظير ماشينهاي تسمه كشي و دوخت كارتن‌ها توسط منگنه نيز در اين گروه از ماشينها قرار مي‌گيرند زيرا عمليات دوخت و بستن بسته توسط آنها انجام مي‌شود در حال حاضر سرعت ماشينهاي دوخت قوطيها 1100 عدد در دقيقه، بطريهاي 250 عدد در دقيقه و كيسه‌هاي پلاستيكي 200 عدد در دقيقه مي‌باشد.

مواد ترموپلاستيك زماني كه حرارت مي‌بينند نرم و ذوب شده و در سرما مجدداً سخت مي‌شوند در حقيقت يك ماشين دوخت حرارتي سطح دو لايه فيلم را حرارت مي‌دهد تا در اثر ذوب شدن به يك لايه تبديل شوند و دوخت بوجود آيد. دوخت‌هاي حرارتي معمولاً تا زمان سردشدن ـ ضعيف هستند بنابراين نبايد طي اين مدت هيچگونه نيروي خارجي به آن وارد شود. سه نوع دوخت متداول و مورد استفاده در حاشيه هاي دوخت حرارتي به قرار ذيل است.

3-3-3-1- دوخت نواري: يك دوخت باريك و دراز است كه در زواياي انتهاي بسته (طول يا عرض) بوجود مي‌آيد.

3-3-3-2- دوخت با سطوح مخالف: سطح‌هاي مخالف به اين طريقه دوخت حرارتي مي‌شوند.

3-3-3-3- دوخت لبه روي هم: يك سطح از ورقه درز گيري مي‌شود و فقط يك طرف از فيلم نياز است ترموپلاستيك باشد. اين دوخت‌ها در طي انجام به غذا فشار و نيرو وارد نمي‌كنند به همين دليل اين نوع دوخت براي مواد غذايي حساسي به فشار نظير انواع بيسكويت‌ها مناسب است.

3-4- انواع درزگيرها:

3-4-1- درزگير سيم داغ:

سيم فلزي حرارت داده شده و همزمان با اين عمل فيلم در تماس با سيم فلزي به صورت نواري دوخت شده و بريده مي‌شود.

3-4-2- درزگير گيره‌اي داغ:

رشته لفاف در مكاني بين فك‌ها و گيره‌هاي حرارت دهنده نگهداري مي‌شوند تا دوخت شكل بگيرد.

3-4-3- درزگير جنبشي ـ حركتي:

فيلم بين دو گيرة سرد نگهداري و سپس حرارت مي‌بيند و به اين طريق دوخت به وجود مي‌آيد فك‌ها تا زمان سرد شدن دوخت روي فيلم باقي مي‌مانند.

3-4-4- درزگير چرخشي

براي دستگاهها با سرعت زياد از اين نوع درزگيرها استفاده مي‌شود در عمل با عبور چرخشي بسته‌ها و تماس دهانه بسته‌ها فك‌هاي دوخت دوخته مي‌شوند.

3-4-5- درزگير با فركانس بالا:

يك جريان الكتريكي متغير در حدود (MHZ 1-50) مولكولهاي موجود در فيلم را به جنبش و حركت وادار مي‌كند و در نتيجه حرارت ايجاد و عمل دوخت انجام مي‌شود فيلم مورد استفاده بايد داراي ويژگي انتقال سريع حرارت باشد.

3-4-6-درزگيرهاي ماوراي صورت:

در ارتعاشات فركانسهاي بالا (20 Hz) از ميان فيلم عبور داده شده كه در نتيجه حرارت توليد و فيلم دوخته مي‌شود.

3-4-7- درزگيرهاي سرد:

در اين روش عمليات دوخت با استفاده از انواع چسبها در محصولاتي كه حساس به حرارت هستند انجام مي‌شود.

مشاوره با مدیفا

گروه تخصصی مشاوره مدیریت مدیفا

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دسته بندی مطالب

برچسب های سایت

erp استراتژی استراتژی بازاریابی بازاریابی برندینگ، بازاریابی، مدیریت، رفتار مشتری، رفتار شناسی حسابداری، مشاوره مالی، راه اندازی کسب و کار صادرات، بازرگانی قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت قانون تجارت، وکالت، حقوق، ثبت شرکت، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره بازاریابی مشاوره بازرگانی مشاوره سرمایه گذاری، مشاوره بازرگانی، مشاوره کسب و کار مشاوره مالی، حسابداری مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت مشاوره مدیریت، آینده پژوهی، آینده نگری، برنامه ریزی مشاوره مدیریت، استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره مدیریت، بازاریابی، تبلیغات، مدیفا مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، خلاقیت، فروش، مدیریت مشاوره مدیریت، بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره مدیریت، بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیریت فردا، مدیفا، رفتارشناسی، خدمات پس از فروش، وفادارسازی مشاوره مدیریت، بازرگانی، صادرات، واردات، مدیفا، مدیریت فردا مشاوره مدیریت، مشاوره بازاریابی، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، استراتژی بازار مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، بازاریابی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار، مشاوره بازرگانی، روانشناسی تجاری، استخدام، منابع انسانی، مدیریت فردا، مدیفا مشاوره کسب و کار مشاوره کسب و کار،modifi مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،استراتژی، مشاوره مدیریت، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار،بازاریابی،مشاوره،مدیریت فردا،مدیفا،خلاقیت،فروش،مدیریت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت، مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،استراتژی، مدیریت فردا، مدیریت،مدیفا، مشاوره، بازاریابی مشاوره کسب و کار،مشاوره مدیریت،بازاریابی، مشاوره، فروش، مدیریت، خلاقیت مشاوره کسب و کار، مشاوره مدیریت، مشاوره بازرگانی، مشاوره بازاریابی منابع انسانی، استراتژی منابع انسانی، استخدام، رفتار سازمانی