فرآیند تغییر شامل چهار فاز کلی «درک ضرورت و نوع تغییر»، «برنامه ریزی تغییر»، «اجرای برنامه تغییر» و «نهادینه سازی تغییر» میباشد که خلاصه ی آن به شرح زیر است:
- فاز اول : درک ضرورت و نوع تغییر
بسیار مهم و حیاتی است که در ابتدا شرایط موجود را بطور دقیق و صحیح شناخته و سپس بر اساس یک فرآیند عقلایی به درک صحیحی از ضرورت تغییر برسیم که این گام میتواند در قالب مراحل زیر رخ دهد :
– شناسایی و مکتوب نمودن وضع موجود
– ثبت دلایل اهمیت و یا ضرورت تغییر (پیامدهای عدم تغییر و یا محاسن تغییر)
– انتخاب بخشی از سازمان و یا کسب و کار که میخواهیم تغییر دهیم
– عارضه یابی
– سناریو سازی
- فاز دوم : برنامه ریزی تغییر
پس از انتخاب موضوع تغییر میبایست در قالب گامهای زیر نسبت به برنامه ریزی عملیاتی برای ایجاد تغییر اقدام نماییم :
– هدفگذاری یکساله و تبدیل آن به اهداف ماهانه و هفتگی
– تعیین نیازهای تحقق هدف
– تدوین شرح وظایف و برنامه رزوانه برای افراد
– تدوین سیاستهای کاری متناسب با این اهداف و سیستم انگیزشی (پاداش و تنبیه)
– تدوین شاخص های کنترل تحقق اهداف برنامه تغییر
معمولاً شرکتهای خدمات مشاوره تا پایان این فاز همراه شما خواهند بود اما گروه تخصصی مشاوره مدیریت مدیفا در فرآیند اجرا وارد شده و در اجرای صحیح فرآیند تغییر، همراه شما میباشد.
- فاز سوم : اجرای برنامه تغییر
پس از تعیین و تدوین برنامه تغییر، میبایست به سرعت نسبت به تهیه زیرساختهای تغییر اقدام نمود. برای درک صحیح و ساده از این موضوع لازم است تا نخست موارد زیر بصورت مکتوب مشخص گردد :
– نقطه شروع و روال اعمال تغییر
– هزینه های تغییر
– سبک تغییر
– تیم تغییر
پس از این مرحله میبایست بر طبق برنامه زمانبندی به اجرای تغییر اقدام نمود.
- فاز چهارم : نهادینه سازی تغییر
در این فاز میبایست تا بصورت مستمر شاخصهای تحقق برنامه هدف سنجیده شوند و سپس طی جلسات مستمر، نسبت به بررسی میزان پیشرفت و دلایل عدم تحقق بصورت جدی اقدام شده و راهکارهایی برای اصلاح موضوع اتخاذ شود. باید توجه داشت که این مرحله از دو جهت حائز اهمیت است، یک اینکه بسیاری از برنامه های تغییر به دلیل عدم کنترل صحیح با شکست مواجه میشوند و دیگر آنکه ممکن است پس از انجام کامل تغییر، بعد از مدتی به دلیل عدم تثبیت تغییر، شرایط دوباره به وضع قبل باز گردد.
ثبت ديدگاه